
Field Case Manager
- Québec, QC
- Permanent
- Temps-plein
- Servir de point de contact unique du programme avec les médecins
- Éduquer les médecins ou leurs employés sur les différents services offerts par le programme
- Fournir des lignes directrices sur les traitements pour gérer les attentes du médecin en ce qui concerne le remboursement
- Consulter les dossiers des patients pour remplir efficacement les formulaires nécessaires pour obtenir un remboursement
- Aider les médecins à remplir les formulaires d’autorisation spéciale (AS), les formulaires d’inscription, les renouvellements d’ordonnances et d’autres documents
- Faire des mises à jour régulières aux médecins sur leurs patients
- Personnaliser les éléments de programme actuels pour répondre aux médecins sous sa responsabilité : adapter en fonction des besoins des médecins en clinique et à distance.
- Déterminer les zones de risques et promouvoir une amélioration proactive et continue de la qualité.
- Travailler en collaboration avec les autres membres de l’équipe dans divers rôles pour coordonner le parcours du patient
- Participer aux réunions prévues du médecin avec les représentants commerciaux
- Assister aux événements de formation continue en médecine et rapporter les nouvelles activités
- Se rendre régulièrement dans les divers cabinets de médecin
- Signaler les effets indésirables
- Autres tâches connexes qui lui sont confiées
- Customize program elements to meet the needs of assigned prescribing physicians;
- Review patient status and assist the prescribing physician to complete patient enrolment, prepare payer forms to access public or private coverage by reviewing patient charts, documenting previous therapies and tests in order to complete the payer forms;
- Identify obstacles to obtaining coverage and channel this information to the Program Manager;
- Develop strong working relationships with physicians and physician office staff, providing additional office support to ensure smooth maintenance of patients enrolled in the program as needed;
- Proactively provide assistance to resolve issues with regards to assigned physicians;
- Provide training to physicians and clinics on program and new initiatives approved by the manufacturer;
- Acts as a liaison and provide ongoing feedback to the Program Manager based on observations in the field and feedback from physicians as it pertains to quality of services, training, and other areas of importance;
- Complete all relevant reports (program specific reports, expenses, etc.) as per specified timelines and as per required standards.
- Welcome each patient to the program and capture required patient information;
- Provide reimbursement payer guidelines to patients and physicians;
- Ensure patient services are coordinated and tracked, according to KPI’s, resulting in expedited access to therapy;
- Coordinate private and public coverage activity between patient, physician and insurers;
- Confirm outcome of reimbursement navigation with the patient;
- Provide information and navigate patient through financial assistance;
- Assist patient with pharmacy selection and coordinate drug delivery;
- Assist patient with coordination of therapy and ongoing therapy status;
- Refer the patient to contact their healthcare provider should the patient have clinical questions, assessments and situations that fall outside program provided materials or manufacturer product monograph;
- Report Adverse Events / Severe Adverse Events following program Standard Operating Procedures;
- Assist in training and development of new FCM as needed;
- Support and assist peers through regular and ongoing communication;
- Develop and maintain a positive relationship with the Patient Support Program team;
- Provide timely patient and clinic information as needed, through specific means used by the program.
- Participate in scheduled physician meetings with Pharmaceutical team;
- Attend scheduled Continuous Medical Education events and reports new activities;
- Provide in service presentation to physicians in collaboration with the Pharmaceutical Representatives.
- Ongoing maintenance of communication with Program Manager, physicians, physician office staff, client representatives, patients and nursing team as required;
- Complete all relevant reports (time sheets, expenses, mileage, reports etc.) as per specified timelines and as per required standards.
- The Field Case Manager will also be assigned other duties and tasks as required from time to time.
- May be required to be on standby/ on call as part of this role.
- Infirmière autorisée ou infirmier autorisé (IA)
- Un diplôme dans un domaine connexe (pharmacie, sciences) ou des compétences équivalentes transférables peuvent être acceptables
- Une expérience dans le domaine du remboursement public ou privé tiers ou de représentant pharmaceutique, des soins gérés ou du soutien clinique ou expérience connexe est un atout.
- Le bilinguisme est un atout (obligatoire pour les postes au Québec)
- Une expérience préalable de gestionnaire de cas est un atout.
- Une certification de CFPC est un atout.
- Aptitudes interpersonnelles et de service à la clientèle exceptionnelles
- Capacité de gérer plusieurs tâches et priorités concurrentes
- Compréhension de la terminologie médicale
- Très bonnes compétences d’analyse et d’organisation
- Capacité à analyser le volume d’inscriptions courant par médecin
- Capacité à établir des liens avec un médecin et son personnel comme un ou une collègue de confiance et bien informé
- Excellentes aptitudes de gestion du temps et des urgences
- Capacité à collaborer efficacement avec les associés de programme
- Capacité à travailler de façon autonome à distance
- Capacité à communiquer efficacement oralement et par écrit en anglais et en français (oral et écrit) pour les postes au Québec et au Nouveau-Brunswick
- Axé ou axée sur les résultats et les détails
- Capacité à s’adapter aux changements ou à l’ambiguïté
- Très bonnes aptitudes en information et connaissance de Microsoft Office
- Capacité à assister aux événements de formation continue en santé avec les médecins, qui peuvent avoir lieu hors des heures normales de travail.
- Détenir et maintenir un permis de conduire valide, non expiré et sans restriction et posséder une voiture
- Respecter les normes de rendement et les procédures exigées par le programme
- Avoir un bureau fermé réservé à cette fin où pourra être installé l’équipement fourni par Innomar Strategies
- A Bachelor’s degree in health care or a related discipline, or a nurse diploma;
- Requires a minimum five (5) years, in the healthcare, pharmaceutical or insurance industry or related experience;
- Licensed Nurse (RN or RPN/LPN) with active registration from the College of Nurses in the province of employment is required. Case management experience preferred; minimum three (3) years nursing experience in a clinic setting is an asset
- Available to travel within an assigned territory, some overnight travel may be required;
- Valid Driver’s License, current auto insurance policy and access to reliable transportation, for regional travel;
- Experience and background in various therapeutic areas is an asset;
- Background in business administration (pharmaceutical) sales and marketing an asset;
- Knowledge of private and public reimbursement structure, systems, and process;
- Experience with reimbursement navigation, special authorization, appeals process and conducting field-based reimbursement support and consultation;
- Strong analytical skills including interpretation of regulation and legislation;
- Fluency in French and/or English may be required depending on program and geographic location.